New York Times -
The New York Times

Från Wikipedia, den fria encyklopedin

Alla nyheter som passar att skriva ut
NewYorkTimes.svg
gräns
Framsidan för 26 mars 2018
Typ Dagstidning
Formatera Broadsheet
Ägare New York Times Company
Grundare
Utgivare AG Sulzberger
Chefredaktör Dean Baquet
Redaktionschef Joseph Kahn
Opinionsredaktör Kathleen Kingsbury (skådespeleri)
Sportredaktör Randal C. Archibold
Personalskribenter 2 000 nyhetsanställda (2022)
Grundad
Huvudkontor New York Times Building , 620  Eighth Avenue
New York City, USA
Land Förenta staterna
Omlopp
  • 5 496 000 nyhetsprenumeranter
    • 4 665 000 endast digitalt
    • 831 000 tryck
  • 1 398 000 spel-, matlagnings- och ljudprenumeranter
(från och med november 2020)
ISSN 0362-4331  (tryck)
1553-8095  (webb)
OCLC- nummer 1645522
Hemsida

The New York Times är en amerikansk dagstidning baserad i New York City med en världsomspännande läsekrets. Det grundades 1851 av Henry Jarvis Raymond och George Jones och publicerades ursprungligen av Raymond, Jones & Company. The Times har vunnit 132 Pulitzer-priser , det mesta av alla tidningar, och har länge betraktats som en nationell " rekordtidning ". Den är rankad 18:e i världen efter upplaga och 3:a i USA

Tidningen ägs av The New York Times Company , som är börsnoterat . Det har styrts av familjen Sulzberger sedan 1896, genom en aktiestruktur med dubbla klasser efter att dess aktier blev börsnoterade. AG Sulzberger och hans far, Arthur Ochs Sulzberger Jr. – tidningens utgivare respektive företagets ordförande – är den femte och fjärde generationen av familjen som leder tidningen.

.

Historia

Ursprung

Första numret av New-York Daily Times publicerades den 18 september 1851
och Edward B. Wesley. Såld för en slant (motsvarande $0,33 år 2021), försökte den första upplagan ta upp olika spekulationer om dess syfte och positioner som föregick dess release:

Vi ska vara konservativa , i alla fall där vi anser att konservatismen är väsentlig för det allmännas bästa; och vi ska vara radikala i allt som kan tyckas kräva radikal behandling och radikala reformer. Vi tror inte att allt i samhället är antingen exakt rätt eller exakt fel; - vad som är bra vill vi bevara och förbättra; - vad som är ont, att utrota eller reformera.

År 1852 startade tidningen en västerländsk division, The Times of California , som kom varje gång en postbåt från New York lade till i Kalifornien . Ansträngningen misslyckades när lokala tidningar i Kalifornien blev framträdande.

Den 14 september 1857 förkortade tidningen officiellt sitt namn till The New-York Times . Bindestrecket i stadsnamnet togs bort den 1 december 1896. Den 21 april 1861 började New York Times publicera en söndagsupplaga för att erbjuda daglig bevakning av inbördeskriget .

Huvudkontoret för The New York Times attackerades under upploppen i New York City . Upploppen, som utlöstes av inrättandet av ett utkast till unionsarmén , började den 13 juli 1863. På " Newspaper Row ", mittemot stadshuset , stoppade medgrundaren Henry Raymond upprorsmakarna med Gatling-vapen , tidiga maskingevär, en som han utövade själv. Pöbeln avledde och attackerade istället högkvarteret för abolitionistförläggaren Horace Greeleys New York Tribune tills de tvingades fly av Brooklyn City Police , som hade korsat East River för att hjälpa myndigheterna på

1869 dog Henry Raymond och George Jones tog över som förläggare.

Times Square Building , New York Times
förlagshuvudkontor
, 1913–2007

Tidningens inflytande växte 1870 och 1871, när den publicerade en serie avslöjanden om William Tweed , ledare för stadens demokratiska parti – populärt känd som " Tammany Hall " (från dess möteshögkvarter från början av 1800-talet) – som ledde till slutet av Tweedringens dominans över New Yorks stadshus. Tweed hade erbjudit The New York Times fem miljoner dollar (motsvarande 113

 
miljoner dollar 2021) för att inte publicera historien.

På 1880-talet övergick New York Times gradvis från att stödja republikanska partiets kandidater i sina ledare till att bli mer politiskt oberoende och analytisk. År 1884 stödde tidningen demokraten Grover Cleveland (tidigare borgmästare i Buffalo och guvernör i New York ) i hans första presidentkampanj . Även om detta drag kostade The New York Times en del av läsekretsen bland sina mer republikanska läsare (intäkterna minskade från 188 000 USD till 56 000 USD från 1883 till 1884), så återtog tidningen så småningom det mesta av sin förlorade mark inom några år.

Ochs era

Efter att George Jones dog 1891 samlade Charles Ransom Miller och andra New York Times -redaktörer in 1 miljon dollar (motsvarande 30 miljoner dollar 2021) för att köpa tidningen och tryckte den under New York Times Publishing Company . Tidningen befann sig i en finanskris av paniken 1893 , och 1896 hade tidningen en upplaga på mindre än 9 000 och förlorade 1 000 dollar om dagen. Det året fick Adolph Ochs , utgivaren av Chattanooga Times , en kontrollerande andel i företaget för 75 000 dollar.

med flyg, så att den kunde vara i händerna på konventsdelegater på kvällen.

Efterkrigstidens expansion

New York Times nyhetsrum, 1942

Ochs dog 1935 och efterträddes som förläggare av sin svärson, Arthur Hays Sulzberger . Under hans ledning, och hans svärsons (och efterträdare), Orvil Dryfoos , utökade tidningen sin bredd och räckvidd, med början på 1940-talet. Korsordet började dyka upp regelbundet 1942, och modeavdelningen dök upp första gången 1946. New York Times startade en internationell upplaga 1946. (Den internationella upplagan slutade publiceras 1967, när The New York Times gick med i ägarna av New York Herald Tribune och The Washington Post kommer att publicera International Herald Tribune i Paris.)

Efter bara två år som förläggare dog Dryfoos 1963 och efterträddes av sin svåger, Arthur Ochs "Punch" Sulzberger , som ledde Times fram till 1992 och fortsatte utbyggnaden av tidningen.

New York Times v. Sullivan (1964)

Tidningens inblandning i ett ärekränkningsfall från 1964 bidrog till att få fram ett av de viktigaste avgörandena i USA:s högsta domstol som stöder pressfriheten , New York Times Co. v. Sullivan . I den fastställde USA:s högsta domstol standarden för " verklig illvilja " för att pressrapporter om offentliga tjänstemän eller offentliga personer ska anses vara ärekränkande eller ärekränkande . Den illvilliga standarden kräver att käranden i ett ärekränknings- eller ärekränkningsfall bevisar att utgivaren av uttalandet visste att uttalandet var falskt eller handlade utan hänsynslös ignorering av dess sanning eller falskhet. På grund av den höga bevisbördan för käranden och svårigheten att bevisa uppsåt, lyckas sådana fall av offentliga personer sällan.

The Pentagon Papers (1971)

1971 gavs Pentagon Papers , en hemlig USA:s försvarsdepartements historia om USA:s politiska och militära inblandning i Vietnamkriget från 1945 till 1967, till Neil Sheehan från The New York Times av f.d. Utrikesdepartementets tjänsteman Daniel Ellsberg , med sin vän Anthony Russo som hjälper till att kopiera dem. New York Times började publicera utdrag som en serie artiklar den 13 juni. Kontroverser och rättegångar följde. Tidningarna avslöjade bland annat att regeringen medvetet hade utökat sin roll i kriget genom att genomföra luftangrepp över Laos , räder längs kusten i Nordvietnam och offensiva åtgärder vidtogs av de amerikanska marinsoldaterna långt innan allmänheten informerades om handlingar, allt medan president Lyndon B. Johnson hade lovat att inte utvidga kriget. Dokumentet ökade trovärdighetsklyftan för den amerikanska regeringen och skadade Nixons ansträngningar att bekämpa det pågående kriget.

skulle upphöra med publiceringen av utdrag. Tidningen överklagade och ärendet började fungera genom domstolsväsendet.

Den 18 juni 1971 började The Washington Post ge ut sin egen serie. Ben Bagdikian , en postredaktör , hade fått delar av tidningarna från Ellsberg. Den dagen fick Posten ett samtal från William Rehnquist , en biträdande amerikansk justitieminister vid Office of Legal Counsel , som bad dem att sluta publicera. När Posten vägrade, begärde det amerikanska justitiedepartementet ett nytt föreläggande. Den amerikanska distriktsdomaren vägrade och regeringen överklagade.

Den 26 juni 1971 gick USA:s högsta domstol med på att ta båda målen och slå ihop dem till New York Times Co. v. USA . Den 30 juni 1971 fastslog Högsta domstolen i ett beslut 6–3 att föreläggandena var grundlagsstridiga förhandsbegränsningar och att regeringen inte hade uppfyllt den bevisbörda som krävdes. Domarna skrev nio separata yttranden och var oense i viktiga sakfrågor. Även om det i allmänhet sågs som en seger för dem som hävdar att det första tillägget stadgar en absolut rätt till yttrandefrihet , ansåg många att det var en ljummen seger, som gav lite skydd för framtida förläggare när anspråk på nationell säkerhet stod på spel.

Sent 1970-1990-tal

På 1970-talet introducerade tidningen ett antal nya livsstilsavdelningar, inklusive Weekend och Home, i syfte att locka fler annonsörer och läsare. Många kritiserade flytten för att förråda tidningens uppdrag. Den 7 september 1976 bytte tidningen från ett format med åtta spalter till ett format med sex spalter. Den övergripande sidbredden förblev densamma, med varje kolumn som blev bredare. Den 14 september 1987 tryckte Times den tyngsta tidningen någonsin, på över 12 pund (5,4 kg) och 1 612 sidor.

1992 avgick "Punch" Sulzberger som förläggare; hans son, Arthur Ochs Sulzberger Jr. , efterträdde honom, först som utgivare och sedan som styrelseordförande 1997. The Times var en av de sista tidningarna att anamma färgfotografi , med det första färgfotografiet på förstasidan som dök upp i oktober 16, 1997.

Digital era

Tidigt digitalt innehåll

Ett tal i nyhetsrummet efter tillkännagivandet av Pulitzerpristagare , 2009

New York Times gick över till en digital produktionsprocess någon gång före 1980, men började bara bevara den resulterande digitala texten det året. 1983 sålde Times de elektroniska rättigheterna till sina artiklar till LexisNexis . Eftersom distributionen av nyheter på nätet ökade under 1990-talet, beslutade Times att inte förnya avtalet och 1994 återfick tidningen elektroniska rättigheter till sina artiklar. Den 22 januari 1996 började NYTimes.com publicera.

2000-talet

I augusti 2007 minskade papperet den fysiska storleken på sin tryckta utgåva, vilket minskade sidbredden från 13,5 tum (34 cm) till 12 tum (30 cm). Detta följde liknande drag av en lista över andra tidningar under de föregående tio åren, inklusive USA Today , The Wall Street Journal och The Washington Post . Flytten resulterade i en minskning av nyhetsutrymmet med 5 %, men (i en tid av minskande upplaga och betydande annonsintäkter) sparade man också cirka 12 miljoner dollar per år.

I september 2008 tillkännagav The New York Times att man skulle kombinera vissa avsnitt från och med den 6 oktober 2008, i upplagor tryckta i New Yorks storstadsområde . Förändringarna vek Metro-sektionen till den viktigaste internationella/nationella nyhetssektionen och kombinerade Sport och Business (förutom lördag till måndag, medan Sport fortsätter att skrivas ut som en fristående sektion). Denna förändring inkluderade också att ha Metrosektionen kallad New York utanför Tri-State Area. Pressarna som används av The New York Times kan tillåta att fyra sektioner trycks samtidigt; eftersom tidningen innehåller mer än fyra sektioner alla dagar utom lördagen, krävdes sektionerna att tryckas separat i en tidig presskörning och sammanställas. Ändringarna gjorde det möjligt för The New York Times att skriva ut i fyra sektioner måndag till onsdag, förutom lördag. New York Times

tillkännagivande
uppgav att antalet nyhetssidor och anställdas positioner skulle förbli oförändrade, med tidningen att realisera kostnadsbesparingar genom att minska övertidskostnaderna.

På grund av sin minskande försäljning som till stor del berodde på ökningen av nyhetskällor online, särskilt gynnade av yngre läsare, och minskningen av reklamintäkter, hade tidningen genomgått en nedskärning i flera år, och erbjöd uppköp till arbetare och minskade kostnaderna, gemensamt med en allmän trend bland tryckta nyhetsmedier. I enlighet med branschtrender hade dess cirkulation på vardagar sjunkit under 2009 till mindre än en miljon.

2009 började tidningen producera lokala bilagor i regioner utanför New York-området. Från och med den 16 oktober 2009 lades en tvåsidig "Bay Area"-bilaga till kopior av Northern California - utgåvan på fredagar och söndagar. Tidningen påbörjade produktionen av en liknande fredags- och söndagsbilaga till Chicago-upplagan den 20 november 2009. Bilagan består av lokala nyheter, policy, sport och kultur, vanligtvis med stöd av lokala annonser.

2010-talet

I december 2012 publicerade Times " Snöfall ", en artikel i sex delar om lavinen i Tunnel Creek 2012 som integrerade videor, foton och interaktiv grafik och hyllades som en vattendelare för onlinejournalistik.

2013, " How Y'all, Youse and You Guys Talk ", ett interaktivt frågesport skapat av praktikanten Josh Katz , baserat på Harvard Dialect Survey, som samlade in svar från mer än 50 000 personer som svarade på 122 frågor om hur de sa olika saker över hela USA blev Times mest populära innehåll under året.

Under 2016 var reportrar för tidningen enligt uppgift utsatta för cybersäkerhetsintrång . Federal Bureau of Investigation ska ha undersökt attackerna. Cybersäkerhetsintrången har beskrivits som möjligen relaterade till cyberattacker som riktade sig mot andra institutioner, såsom den demokratiska nationella kommittén .

Under presidentvalet 2016 spelade Times en viktig roll i att lyfta Hillary Clintons e-postkontrovers till det viktigaste ämnet för mediebevakning i valet som Clinton skulle förlora med knappa mått till Donald Trump. Kontroversen fick mer mediebevakning än något annat ämne under presidentkampanjen. Clinton och andra observatörer hävdar att täckningen av e-postkontroversen bidrog till hennes förlust i valet. Enligt en analys av Columbia Journalism Review, " på bara sex dagar körde New York Times lika många omslagsartiklar om Hillary Clintons e-postmeddelanden som de gjorde om alla politiska frågor tillsammans under de 69 dagarna fram till valet (och det inkluderar inte de tre ytterligare artiklarna den 18 oktober och den 6 och 7 november, eller de två artiklarna om e-postmeddelanden från John Podesta)."

.

I maj 2019 tillkännagav The New York Times att de skulle presentera ett tv-nyhetsprogram baserat på nyheter från sina individuella reportrar stationerade runt om i världen och att det skulle ha premiär på FX och Hulu .

2020-talet

I augusti 2021 tillkännagav tidningen ett försök som skulle göra 18 av dess nyhetsbrev tillgängliga endast för prenumeranter, även om några av de mest populära skulle förbli gratis. En del av detta var ett svar på konkurrens från Substack .

I januari 2022 meddelade The New York Times Company att de skulle förvärva The Athletic , en prenumerationsbaserad sportnyhetswebbplats. Affären på 550 miljoner dollar förväntas avslutas under första kvartalet 2022, och The Athletics medgrundare, Alex Mather och Adam Hansmann, skulle stanna kvar med publikationen, som skulle fortsätta att drivas separat från Times . Recode / Vox rapporterade att detta förvärv var en del av ett försök för tidningen att få en yngre, mer mångsidig läsekrets, liksom erbjudanden som spel, matlagning och ljud. Samma månad meddelade tidningen att det skulle förvärva Wordle , ett relativt nytt spel som blev populärt ganska snabbt och som skulle förbli gratis "till en början."

Högkvartersbyggnad

Tidningens första byggnad låg på 113 Nassau Street i New York City. År 1854 flyttade den till 138 Nassau Street, och 1858 till 41 Park Row , vilket gör den till den första tidningen i New York City inrymd i en byggnad som byggdes speciellt för dess användning.

Tidningen flyttade sitt huvudkontor till Times Tower, beläget på 1475 Broadway 1904, i ett område som då kallades Longacre Square, som senare döptes om till Times Square till tidningens ära. Den övre delen av byggnaden – nu känd som One Times Square  – är platsen för nyårsaftonstraditionen att sänka en upplyst boll , som inleddes av tidningen. Byggnaden är också känd för sin elektroniska nyhetsticker  – populärt känd som "The Zipper" – där rubriker kryper runt utsidan av byggnaden. Den är fortfarande i bruk, men har drivits av Dow Jones & Company sedan 1995. Efter nio år i sitt Times Square-torn lät tidningen bygga ett annex på 229 West 43rd Street . Efter flera utbyggnader blev 43rd Street-byggnaden tidningens huvudkontor 1960 och Times Tower på Broadway såldes året därpå. Det fungerade som tidningens huvudsakliga tryckeri fram till 1997, då tidningen öppnade ett toppmodernt tryckeri i College Point delar upp i Queens .

Ett decennium senare flyttade New York Times sitt nyhetsrum och sitt huvudkontor från West 43rd Street till ett nytt torn på 620 Eighth Avenue mellan West 40th och 41st Streets, på Manhattan  – tvärs över Eightth Avenue från Port Authority Bus Terminal . Det nya huvudkontoret för tidningen, officiellt känt som The New York Times Building men inofficiellt kallat det nya "Times Tower" av många New York-bor, är en skyskrapa designad av Renzo Piano .

Könsdiskriminering i anställning

Diskriminerande metoder som tidningen använde begränsade länge kvinnor vid utnämningar till redaktionella poster. Tidningens första allmänna kvinnliga reporter var Jane Grant , som beskrev sin upplevelse efteråt: "I början var jag anklagad för att inte avslöja det faktum att en kvinna hade anställts". Andra reportrar gav henne smeknamnet Fluff och hon utsattes för betydande hazing . På grund av hennes kön var all befordran utesluten, enligt den dåvarande chefredaktören. Hon var kvar i staben i femton år, avbruten av första världskriget.

År 1935 skrev Anne McCormick till Arthur Hays Sulzberger : "Jag hoppas att du inte förväntar mig att jag ska återgå till 'kvinnans synvinkel'-grejer." Senare intervjuade hon stora politiska ledare och verkar ha haft lättare tillgång än sina kollegor. Inte ens vittnen till hennes handlingar kunde förklara hur hon fick de intervjuer hon gjorde. Clifton Daniel sa: "[Efter andra världskriget] är jag säker på att Adenauer ringde upp henne och bjöd in henne på lunch. Hon behövde aldrig krångla till ett möte."

Att täcka världsledares tal efter andra världskrigetNational Press Club begränsades till män genom en klubbregel. När kvinnor så småningom fick höra talen direkt fick de fortfarande inte ställa frågor till talarna. Män var tillåtna och frågade, även om några av kvinnorna hade vunnit Pulitzer-priser för tidigare arbete. Times reporter Maggie Hunter vägrade att återvända till klubben efter att ha täckt ett tal på uppdrag. Nan Robertsons artikel om Union Stock Yards , Chicago , lästes upp som anonym av en professor, som sedan sa: "Det kommer kanske som en överraskning för dig att reportern är en tjej

"
, började han. .. [G]asp; förvåning i leden. "Hon hade använt alla sina sinnen, inte bara ögonen, för att förmedla lukten och känslan av stockyards. Hon valde ett svårt ämne, ett stötande ämne. Hennes bildspråk var tillräckligt starkt att göra uppror mot dig.'" New York Times anställde Kathleen McLaughlin efter tio år på Chicago Tribune , där "[han] gjorde en serie om hembiträden, gick ut själv för att söka hushållsjobb."

Slogan

. Inom 10 dagar svarade FTC att det inte var det.

Återigen 1996 hölls en tävling för att hitta en ny slogan, denna gång för NYTimes.com. Över 8 000 bidrag skickades in, där "Alla nyheter som passar att trycka" ansågs vara bäst.

Organisation

New York Times huvudkontor , 620 Eighth Avenue

Meredith Kopit Levien har varit president och verkställande direktör sedan september 2020.

Nyhetspersonal

Utöver sitt huvudkontor i New York City har tidningen redaktioner i London och Hong Kong . Dess nyhetsrum i Paris, som hade varit huvudkontoret för tidningens internationella utgåva , stängdes 2016, även om staden fortfarande är hem för en nyhetsbyrå och ett reklamkontor. Tidningen har också ett redigerings- och servicecenter i Gainesville , Florida .

Från och med 2013 hade tidningen sex nyhetsbyråer i New York-regionen, 14 på andra håll i USA och 24 i andra länder.

2009 uppgav Russ Stanton, redaktör för Los Angeles Times , en konkurrent, att nyhetsrummetThe New York Times var dubbelt så stort som Los Angeles Times , som hade ett nyhetsrum på 600 vid den tiden.

För att underlätta deras rapportering och för att påskynda en annars lång process att granska många dokument under förberedelserna för publicering, har deras interaktiva nyhetsteam anpassat teknologin för optisk teckenigenkänning till ett egenutvecklat verktyg som kallas Document Helper . Det gör det möjligt för teamet att påskynda behandlingen av dokument som behöver granskas. Under mars 2019 dokumenterade de att detta verktyg gjorde det möjligt för dem att bearbeta 900 dokument på mindre än tio minuter som förberedelse för reportrar att granska innehållet.

Tidningens redaktion, inklusive över 3 000 reportrar och mediaanställda, är fackligt förenade med NewsGuild . 2021 bildade Times

'
digitalteknikpersonal en fackförening med NewsGuild, som företaget avböjde att frivilligt erkänna .

Familjen Ochs-Sulzberger

1896 köpte Adolph Ochs The New York Times , en tidning som förlorade pengar, och bildade New York Times Company. Familjen Ochs-Sulzberger, en av USA:s tidningsdynastier, har ägt The New York Times sedan dess. Förlaget blev börsnoterat den 14 januari 1969 och handlas för 42 dollar per aktie på den amerikanska börsen . Efter detta fortsatte familjen att utöva kontroll genom sitt ägande av den stora majoriteten av röstberättigade B-aktier . A-aktieägare tillåts begränsande rösträtter, medan B-aktieägare tillåts öppen rösträtt.

Familjen Ochs-Sulzberger kontrollerar ungefär 88 procent av bolagets B-aktier. Varje ändring av dubbelklassstrukturen måste ratificeras av sex av åtta styrelseledamöter som sitter i styrelsen för familjen Ochs-Sulzberger. Styrelseledamöterna är Daniel H. Cohen, James M. Cohen, Lynn G. Dolnick, Susan W. Dryfoos, Michael Golden, Eric MA Lax, Arthur O. Sulzberger Jr. och Cathy J. Sulzberger.

Turner Catledge , toppredaktör på The New York Times från 1952 till 1968, ville dölja ägarinflytandet. Arthur Sulzberger skrev rutinmässigt PM till sin redaktör, som var och en innehöll förslag, instruktioner, klagomål och order. När Catledge skulle ta emot dessa memon skulle han radera utgivarens identitet innan han skickade dem till sina underordnade. Catledge trodde att om han tog bort förlagets namn från anteckningarna skulle det skydda reportrar från att känna sig pressade av ägaren.

Offentliga redaktörer

Tjänsten som offentlig redaktör inrättades 2003 för att "utreda frågor om journalistisk integritet"; varje offentlig redaktör skulle tjäna en tvåårsperiod. Inlägget "skapades för att ta emot läsarklagomål och fråga Times journalister om hur de fattar beslut." Drivkraften till skapandet av den offentliga redaktörspositionen var Jayson Blair- affären. Offentliga redaktörer var: Daniel Okrent (2003–2005), Byron Calame (2005–2007), Clark Hoyt (2007–2010) (tjänstgjorde ett extra år), Arthur S. Brisbane (2010–2012), Margaret Sullivan (2012–2016 ) ) (tjänstgjorde en fyraårsperiod) och Elizabeth Spayd (2016–2017). 2017 tog Times bort posten som offentlig redaktör.

Innehåll

Redaktionell hållning

)."

New York Times har inte ställt sig bakom en republikansk partimedlem som president sedan Dwight D. Eisenhower 1956; sedan 1960 har det godkänt Demokratiska partiets nominerade i varje presidentval (se New York Times presidentgodkännande ). New York Times stödde de sittande moderata republikanska borgmästarna i New York Rudy Giuliani 1997 och Michael Bloomberg 2005 och 2009. The Times gav också sitt stöd till den republikanske statens guvernör George Pataki för omval 2002.

Stil

Till skillnad från de flesta amerikanska dagstidningar, litar Times på sin egen interna stilbok snarare än The Associated Press Stylebook . När man hänvisar till människor använder The New York Times i allmänhet hedersbetygelser snarare än osmyckade efternamn (förutom på sportsidorna, popkulturbevakningen och Book Review and Magazine).

New York Times tryckte en visningsannons på sin första sida den 6 januari 2009, vilket bröt traditionen på tidningen. Annonsen, för CBS , var i färg och löpte över hela sidans bredd. Tidningen lovade att den skulle placera förstasidesannonser endast på den nedre halvan av sidan.

I augusti 2014 beslutade Times att använda ordet " tortyr " för att beskriva incidenter där förhörsledare "tillfogade en fånge smärta i ett försök att få information." Detta var en förändring från tidningens tidigare praxis att beskriva sådana metoder som "hårda" eller "brutala" förhör.

redaktör Carolyn Ryan sa: "Det är ovanligt att vi använder det här språket i våra berättelser, även i citat, och vi diskuterade det länge." Ryan sa att tidningen till slut bestämde sig för att publicera den på grund av dess nyhetsvärde och för att "[att] utelämna det eller helt enkelt beskriva det verkade besvärligt och mindre än direkt för oss, särskilt med tanke på att vi skulle köra en video som visade våra läsare exakt vad som sades."

Produkter

I avsaknad av en större rubrik visas dagens viktigaste berättelse i allmänhet i den övre högra kolumnen, på huvudsidan. Typsnitten som används för rubrikerna är anpassade varianter av Cheltenham . Den löpande texten är inställd på 8,7 poäng Imperial .

Tidningen är organiserad i tre sektioner, inklusive tidningen:

  1. Nyheter: Inkluderar internationella, nationella, Washington , affärer, teknik, vetenskap, hälsa, sport, tunnelbanesektionen , utbildning, väder och dödsannonser.
  2. Åsikt: Inkluderar redaktioner , kommentarer och brev till redaktören .

Vissa avsnitt, som Metro, finns bara i utgåvorna av tidningen som distribueras i New York–New Jersey–Connecticut Tri-state-området och inte i de nationella eller Washington, DC, upplagorna. Bortsett från en veckovis sammanfattning av nytryck av redaktionella tecknade serier från andra tidningar, har The New York Times ingen egen redaktionell serietecknare , och inte heller en seriesida eller söndagsseriesektion .

Från 1851 till 2017 publicerade The New York Times omkring 60 000 tryckta nummer innehållande cirka 3,5

 
miljoner sidor och 15
 
miljoner artiklar.

Måndag till fredag ​​cirkulation

Liksom de flesta andra amerikanska tidningar har The New York Times upplevt en nedgång i upplagan . Dess tryckta vardagsupplaga sjönk med 50 procent till 540 000 exemplar från 2005 till 2017.

Internationell upplaga

New York Times International Edition är en tryckt version av tidningen skräddarsydd för läsare utanför USA. Tidigare ett joint venture med The Washington Post vid namn The International Herald Tribune , New York Times tog full äganderätt av tidningen 2002 och har gradvis integrerat den närmare i sin inhemska verksamhet.

Hemsida

New York Times började publicera dagligen på World Wide Web den 22 januari 1996 och "erbjöd läsare över hela världen omedelbar tillgång till det mesta av dagstidningens innehåll." Webbplatsen hade 555 miljoner sidvisningar och 15 miljoner unika besökare i mars 2005. I mars 2020 hade detta stigit till 2,5 miljarder sidvisningar och 240 miljoner unika besökare.

I maj 2009 producerade nytimes.com 22 av de 50 mest populära tidningsbloggarna.

I augusti 2020 hade företaget 6,5 miljoner betalda prenumeranter, av vilka 5,7 miljoner prenumererade på dess digitala innehåll. Under perioden april–juni 2020 tillkom 669 000 nya digitala prenumeranter.

Matavdelning

Matsektionen kompletteras på webben med fastigheter för hemmakockar och för uteservering. The New York Times Cooking (cooking.nytimes.com; även tillgänglig via iOS-appen) ger tillgång till mer än 17 000 recept i arkivet i november 2016, och tillgång till att spara recept från andra webbplatser runt om på webben. Tidningens restaurangsökning (nytimes.com/reviews/dining) gör det möjligt för onlineläsare att söka efter restauranger i NYC-området efter mat, stadsdel, pris och recensentbetyg. New York Times har också publicerat flera kokböcker, inklusive The Essential New York Times Cookbook: Classic Recipes for a New Century , publicerad i slutet av 2010.

TimesSelect

I september 2005 beslutade tidningen att börja prenumerationsbaserad tjänst för dagliga spalter i ett program som kallas TimesSelect , som omfattade många tidigare gratis spalter. Tills det upphörde två år senare, kostade TimesSelect $7,95 per månad eller $49,95 per år, även om det var gratis för prenumeranter på tryckta kopior och universitetsstudenter och fakulteter. För att undvika den här avgiften lade bloggare ofta om TimesSelect-material och minst en webbplats sammanställde en gång länkar med omtryckt material.

Den 17 september 2007 tillkännagav The New York Times att de skulle sluta ta betalt för åtkomst till delar av sin webbplats, med effekt vid midnatt följande dag, vilket återspeglar en växande uppfattning i branschen att prenumerationsavgifterna inte kan uppväga de potentiella annonsintäkterna från ökade trafik på en gratis webbplats.

Times krönikörer inklusive Nicholas Kristof och Thomas Friedman hade kritiserat TimesSelect , där Friedman gick så långt som att säga "Jag hatar det. Det smärtar mig enormt eftersom det har avskurit mig från många, många människor, speciellt för att jag har många folk som läser mig utomlands, som i Indien ... jag känner mig helt avskuren från min publik."

Paywall och digitala prenumerationer

Under 2007, förutom att nästan hela webbplatsen öppnades för alla läsare, gjordes New York Times nyhetsarkiv från 1987 till idag tillgängliga utan kostnad för icke-prenumeranter, såväl som de från 1851 till 1922, som finns i allmän egendom .

Fallande reklamintäkter för tryckta medier och prognoser om fortsatt nedgång resulterade i att en "betalvägg med mätare " infördes i mars 2011, som begränsade icke-prenumeranter till en månatlig tilldelning av 20 gratis onlineartiklar per månad. Denna åtgärd ansågs vara blygsam framgångsrik efter att ha fått flera hundra tusen prenumerationer och cirka 100 miljoner dollar i intäkter från mars 2012.

Från och med april 2012 halverades antalet gratisartiklar från 20 till 10 artiklar per månad. Alla läsare som ville ha tillgång till mer skulle behöva betala för ett digitalt abonnemang. Denna plan tillät fri tillgång för enstaka läsare. Priserna för digitala prenumerationer under fyra veckor varierade från $15 till $35 beroende på vilket paket som valts, med periodiska nya prenumerantkampanjer som erbjuder fyra veckors heldigital åtkomst för så lite som 99¢. Prenumeranter på tidningens tryckta upplaga fick full tillgång utan någon extra avgift. En del innehåll, såsom framsidan och sektionsfronterna förblev gratis, liksom sidan Toppnyheter på mobilappar. I januari 2013 tillkännagav The New York Times

offentliga
redaktör Margaret M. Sullivan att tidningen för första gången på många decennier genererade mer intäkter genom prenumerationer än genom reklam.

I december 2017 minskade antalet gratisartiklar per månad från 10 till 5, den första ändringen av den uppmätta betalväggen sedan april 2012. En chef för The New York Times Company uppgav att beslutet motiverades av "en all-time high" " i efterfrågan på journalistik. En digital prenumeration på The New York Times kostade 16 USD i månaden 2017. I december 2017 hade The New York Times totalt 3,5 miljoner betalda prenumerationer i både tryckta och digitala versioner, och cirka 130 miljoner läsare varje månad, mer än dubbelt så mycket. publik två år tidigare. I februari 2018 rapporterade The New York Times Company ökade intäkter från de digitala prenumerationerna, vilket lade till 157 000 nya prenumeranter till totalt 2,6 miljoner digitala prenumeranter. Digital reklam växte också under denna period. Samtidigt föll annonseringen för den tryckta versionen av tidskriften.

Mobil närvaro

Appar

2008 gjordes The New York Times tillgänglig som en app för iPhone och iPod Touch ; samt publicerade en iPad-app 2010. Appen gjorde det möjligt för användare att ladda ner artiklar till sin mobila enhet så att de kunde läsa tidningen även när de inte kunde ta emot en signal. Från och med oktober 2010 är New York Times iPad -app annonsstödd och tillgänglig gratis utan betald prenumeration, men översatt till en prenumerationsbaserad modell 2011.

2010 samarbetade The New York Times redaktörer med studenter och fakulteter från New York Universitys Studio 20 Journalism Masters - program för att lansera och producera "The Local East Village", en hyperlokal blogg designad för att erbjuda nyheter "av, för och om invånarna från East Village". Samma år hjälpte reCAPTCHA till att digitalisera gamla upplagor av The New York Times .

2010 lanserade tidningen även en app för Android- smarttelefoner, följt senare av en app för Windows Phones .

Dessutom var Times den första tidningen att erbjuda ett videospel som en del av dess redaktionella innehåll, Food Import Folly av Persuasive Games .

Times Reader

The Times Reader är en digital version av The New York Times , skapad via ett samarbete mellan tidningen och Microsoft . Times Reader tar principerna för tryckt journalistik och tillämpar dem på tekniken för onlinerapportering, med hjälp av en serie tekniker utvecklade av Microsoft och deras Windows Presentation Foundation -team. Den tillkännagavs i Seattle i april 2006 av Arthur Ochs Sulzberger Jr. , Bill Gates och Tom Bodkin .

2009 skrevs Times Reader 2.0 om i Adobe AIR . I december 2013 meddelade tidningen att Times Reader- appen skulle upphöra från och med den 6 januari 2014, vilket uppmanade läsarna av appen att istället börja använda den prenumerationsbara appen Today's Paper .

Podcasts

New York Times började producera poddsändningar 2006. Bland de tidiga poddsändningarna fanns Inside The Times och Inside The New York Times Book Review . Flera av Times podcaster ställdes in 2012.

The Times återvände till att lansera nya podcasts 2016, inklusive Modern Love med WBUR . Den 30 januari 2017 lanserade New York Times en nyhetspodcast, The Daily . I oktober 2018 debuterade NYT The Argument med åsiktskrönikörerna Ross Douthat , Michelle Goldberg och David Leonhardt . Det är en veckodiskussion om en enda fråga som förklaras från vänster, mitten och höger i det politiska spektrumet .

Icke-engelska versioner

Kinesiskt språk

I juni 2012 introducerade The New York Times sin första officiella variant på främmande språk, cn.nytimes.com , en kinesiskspråkig nyhetssajt som kan visas med både traditionella och förenklade kinesiska tecken . Projektet leddes av Craig S. Smith på affärssidan och Philip P. Pan på den redaktionella sidan, med innehåll skapat av personal baserad i Shanghai , Peking och Hongkong , även om servern placerades utanför Kina för att undvika censurproblem .

Sajtens första framgång avbröts i oktober samma år efter publiceringen av en undersökande artikel av David Barboza om finanserna för Kinas premiärminister Wen Jiabaos familj. Som vedergällning för artikeln blockerade den kinesiska regeringen åtkomst till både nytimes.com och cn.nytimes .com i Folkrepubliken Kina (PRC).

Trots kinesisk regerings inblandning fortsatte den kinesiskspråkiga verksamheten att utvecklas och lade till en andra sida, cn.nytstyle.com , iOS- och Android- appar och nyhetsbrev, av vilka några är tillgängliga i Kina. Verksamheten i Kina producerar även tryckta publikationer på kinesiska. Trafiken till cn.nytimes.com har under tiden ökat på grund av den utbredda användningen av VPN -teknik i Kina och till en växande kinesisk publik utanför Kinas fastland. New York Times- artiklarna är också tillgängliga för användare i Kina via spegelwebbplatser , appar, inhemska tidningar och sociala medier . De kinesiska plattformarna representerar nu en av New York Times

topp
fem digitala marknader globalt. Chefredaktören för de kinesiska plattformarna är Ching-Ching Ni.

The New York Times en Español (spanska språket)

. Det avbröts i september 2019, med hänvisning till bristande ekonomisk framgång som orsak.

I mars 2013 tillkännagav The New York Times och National Film Board of Canada ett partnerskap med titeln A Short History of the Highrise , som kommer att skapa fyra korta dokumentärer för Internet om livet i höghus som en del av NFB:s Highrise - projekt, med hjälp av bilder från tidningens bildarkiv för de tre första filmerna, och användarinskickade bilder till slutfilmen. Det tredje projektet i serien Short History of the Highrise vann ett Peabody Award 2013.

TimesMachine

The TimesMachine är ett webbaserat arkiv med skannade nummer av The New York Times från 1851 till 2002.

Till skillnad från New York Times onlinearkiv, presenterar TimesMachine skannade bilder av den faktiska tidningen. Allt icke-reklaminnehåll kan visas per berättelse på en separat PDF - visningssida och sparas för framtida referens. Arkivet är tillgängligt för The New York Times -prenumeranter, antingen via hemleverans eller digital åtkomst.

––––––––––––––––––––

Avbrott

På grund av helgdagar trycktes inga upplagor den 23 november 1851; 2 januari 1852; 4 juli 1852; 2 januari 1853; och 1 januari 1854.

På grund av strejker trycktes inte den vanliga upplagan av

  • 19 september 1923 till 26 september 1923. En otillåten lokal facklig strejk hindrade publiceringen av flera New York-tidningar, bland dem The New York Times . Under denna period publicerades "The Combined New York Morning Newspapers" med sammanfattningar av nyheterna.
  • 12 december 1962 till 31 mars 1963. Endast en västerländsk upplaga trycktes på grund av tidningsstrejken 1962–63 i New York City .
  • 17 september 1965 till 10 oktober 1965. En internationell upplaga trycktes och en helgupplaga ersatte lördags- och söndagstidningarna.
  • 10 augusti 1978 till 5 november 1978. Den multifackliga tidningsstrejken 1978 i New York City stängde de tre stora tidningarna i New York City. Inga upplagor av The New York Times trycktes. Två månader in i strejken distribuerades en parodi på The New York Times kallad Not The New York Times i staden, med bidragsgivare som Carl Bernstein , Christopher Cerf , Tony Hendra och George Plimpton .

Tidningens hemsida hackades den 29 augusti 2013 av Syrian Electronic Army , en hackargrupp som stödjer Syriens president Bashar al-Assads regering . SEA lyckades penetrera tidningens domännamnsregistrator , Melbourne IT , och ändra DNS- poster för The New York Times , vilket satte några av dess webbplatser ur drift i timmar.

Kontroverser

Walter Durantys Holodomor-bevakning och Pulitzer

Walter Duranty , som tjänstgjorde som byråchefen i Moskva från 1922 till 1936, har kritiserats för en serie berättelser 1931 om Sovjetunionen och vann ett Pulitzerpris för sitt arbete vid den tiden. Kritik steg för hans förnekande av utbredd hungersnöd, särskilt Holodomor , en hungersnöd i sovjetiska Ukraina på 1930-talet, där han sammanfattade rysk propaganda, och Times publicerade, som ett faktum: "Förhållandena är dåliga, men det finns ingen hungersnöd".

själv...".

Andra världskriget

Jerold Auerbach , Guggenheim-stipendiat och Fulbright-lektor , skrev i Print to Fit, The New York Times, Sionism and Israel, 1896-2016 att det var av yttersta vikt för Adolph Ochs , den första judiska ägaren av tidningen, att trots förföljelsen av judar i Tyskland, The Times , genom sin rapportering, bör aldrig klassas som en "judisk tidning".

Efter Ochs död 1935 blev hans svärson Arthur Hays Sulzberger utgivare av The New York Times och vidhöll förståelsen att ingen rapportering borde reflektera över The Times som en judisk tidning. Sulzburger delade Ochs oro över hur judar uppfattades i det amerikanska samhället. Hans farhågor om dömande manifesterades positivt av hans starka trohet mot USA. Samtidigt vägrade Sulzburger på sidorna i The New York Times att uppmärksamma judar, inklusive vägran att identifiera judar som stora offer för nazistiska folkmord. Istället identifierade många rapporter om slakt som beordrats av nazisterna judiska offer som "personer". The Times motsatte sig till och med räddningen av judiska flyktingar.

Den 14 november 2001, i The New York Times 150

-
årsjubileumsnummer, i en artikel med titeln "Turning Away From the Holocaust", skrev tidigare verkställande redaktör Max Frankel :

Och sedan var det ett misslyckande: inget större än det häpnadsväckande misslyckandet från The New York Times att framställa Hitlers metodiska utrotning av Europas judar som en fasa bortom alla andra fasor under andra världskriget – ett nazistiskt krig i kriget som ropade efter belysning.

Enligt Frankel har hårda domare i The New York Times "skyllt på "självhatande judar " och " antisionister " bland tidningens ägare och personal." Frankel svarade på denna kritik genom att beskriva den bräckliga känsligheten hos de judiska ägarna av The New York Times :

Då var också tidningar som ägdes av judiska familjer, som The Times , uppenbart rädda för att ha ett samhälle som fortfarande var allmänt antisemitiskt missförstådda deras passionerade motstånd mot Hitler som en bara församlingssak. Till och med några ledande judiska grupper skyddade sina vädjanden om räddning så att de inte skulle anklagas för att vilja avleda krigstidsenergier. På The Times påverkades oviljan att lyfta fram den systematiska slakten av judar utan tvekan av utgivarens, Arthur Hays Sulzbergers åsikter . Han trodde starkt och offentligt att judendomen var en religion, inte en ras eller nationalitet – att judar bara borde vara åtskilda på det sätt som de dyrkade. Han trodde att de inte behövde några egna statliga eller politiska och sociala institutioner. Han gick långt för att undvika att The Times stämplade en judisk tidning. Han ogillade andra publikationer för att de betonade människors judiskhet i nyheterna.

I samma artikel citerar Frankel Laurel Leff , docent i journalistik vid Northeastern University , som år 2000 hade beskrivit hur tidningen tonade ner Nazitysklands mål på judar för folkmord .

November 1942 var en kritisk månad för amerikanska judar. Efter flera månaders förseningar hade det amerikanska utrikesdepartementet bekräftat redan publicerad information om att Tyskland sysslade med systematisk utrotning av europeiska judar. Tidningsrapporter anger dödssiffran till en miljon och beskriver de "mest hänsynslösa metoderna", inklusive massgasningar i speciella läger.

Men i början av november 1942 lobbade Sulzberger amerikanska regeringstjänstemän mot grundandet av ett hemland för judar att fly till. The Times var tyst i frågan om en ökning av USA:s invandringskvoter för att tillåta fler judar att komma in, och "stödde aktivt den brittiska regeringens begränsning av laglig invandring till Palestina även när förföljelsen av judar intensifierades". Sulzberger beskrev judar som att de inte brydde sig mer om Nazityskland än romersk-katolska präster eller kristna ministrar, och att judar verkligen inte pekas ut för utrotning.

Leffs bok Buried by the Times från 2005 dokumenterar tidningens tendens före, under och efter andra världskriget att placera djupt inne i sina dagliga utgåvor nyhetsartiklarna om den pågående förföljelsen och utrotningen av judar, samtidigt som de skymmer nazisternas speciella inverkan i dessa berättelser. brott mot judar i synnerhet. Leff tillskriver denna brist delvis till Sulzbergers komplexa personliga och politiska åsikter om judiskhet , antisemitism och sionism .

Anklagelser om liberal partiskhet

2004 sa tidningens offentliga redaktör Daniel Okrent i en opinionsartikel att The New York Times hade en liberal partiskhet i nyhetsbevakningen av vissa sociala frågor som abort och samkönade äktenskap . Han påstod att denna partiskhet återspeglade tidningens kosmopolitism , som uppstod naturligt från dess rötter som en hemstadstidning i New York City, och skrev att bevakningen av Times

's
Arts & Leisure; Kultur; och Sunday Times Magazine -trenden till vänster.

Om du undersöker tidningens täckning av dessa ämnen från ett perspektiv som varken är urbant eller nordöstligt eller kulturellt sett; om du tillhör de grupper som The Times behandlar som konstiga föremål som ska undersökas på en laboratoriebild (trogna katoliker, vapenägare, ortodoxa judar, texaner); om ditt värdesystem inte skulle bära bra på en sammansatt New York Times-journalist, då kan en promenad genom denna tidning få dig att känna att du reser i en främmande och förbjudande värld.

Times public redaktör Arthur Brisbane skrev 2012:

När The Times täcker en nationell presidentkampanj har jag upptäckt att huvudredaktörerna och reportrarna är disciplinerade när det gäller att upprätthålla rättvisa och balans, och vanligtvis lyckas de med det. Men över tidningens många avdelningar delar så många en slags politisk och kulturell progressivism – i brist på en bättre term – att denna världsbild praktiskt taget blöder genom The Times.

New York Times offentliga redaktör ( ombudsman ) Elizabeth Spayd skrev 2016 att "Konservativa och till och med många moderater, ser i The Times en världsbild av blå stat " och anklagar den för att hysa en liberal partiskhet. Spayd analyserade inte innehållet i påståendet men ansåg att Times är "en del av en splittrad mediamiljö som speglar ett splittrat land. Det leder i sin tur liberaler och konservativa mot separata nyhetskällor." Times verkställande redaktör Dean Baquet sa att han inte tror att täckningen har en liberal partiskhet:

Vi måste vara riktigt försiktiga så att folk känner att de kan se sig själva i The New York Times . Jag vill att vi ska uppfattas som rättvisa och ärliga mot världen, inte bara en del av den. Det är ett riktigt svårt mål. Tar vi bort det hela tiden? Nej.

Jayson Blair plagiat (2003)

I maj 2003 tvingades The New York Times reporter Jayson Blair avgå från tidningen efter att han ertappats med att plagiera och fabricera delar av sina berättelser. Vissa kritiker hävdade att afroamerikanen Blairs ras var en viktig faktor i hans anställning och i The New York Times

initiala
ovilja att sparka honom.

Irakkriget (2003–06)

The Times stödde invasionen av Irak 2003 . Den 26 maj 2004, mer än ett år efter krigets början, hävdade tidningen att en del av dess artiklar inte hade varit så rigorösa som de borde ha varit, och var otillräckligt kvalificerade, ofta alltför beroende av information från irakiska exil som önskade ett regimskifte. . New York Times medgav "Artiklar baserade på hemska påståenden om Irak tenderade att få framträdande visning, medan uppföljande artiklar som ifrågasatte de ursprungliga ifrågasatte ibland begravdes. I vissa fall fanns det ingen uppföljning alls." Tidningen sa att det uppmuntrades att rapportera påståendena från "amerikanska tjänstemän övertygade om behovet av att ingripa i Irak".

New York Times var inblandad i en betydande kontrovers angående anklagelserna kring Irak och massförstörelsevapen i september 2002. En förstasidesartikel skrevs av Judith Miller som hävdade att den irakiska regeringen var i färd med att utveckla kärnvapen publicerades . Millers berättelse citerades av tjänstemän som Condoleezza Rice , Colin Powell och Donald Rumsfeld som en del av en kampanj för att beställa Irakkriget . En av Millers främsta källor var Ahmed Chalabi , en irakisk utlänning som återvände till Irak efter den amerikanska invasionen och innehade ett antal statliga positioner som kulminerade i tillförordnad oljeminister och vice premiärminister från maj 2005 till maj 2006. 2005 förhandlade man om ett privat avgångsskede. paket med Sulzberger, gick Miller i pension efter kritik om att hennes rapportering av upptakten till Irakkriget var faktiskt felaktig och alltför gynnsam för Bush-administrationens ställning , vilket The New York Times senare bad om ursäkt för.

Israel-palestinsk konflikt

En studie från 2003 i Harvard International Journal of Press/Politics drog slutsatsen att The New York Times rapportering var mer gynnsam för israeler än för palestinier. En studie från 2002 publicerad i tidskriften Journalism undersökte Mellanösternbevakningen av den andra intifadan under en månadsperiod i The New York Times , The Washington Post och Chicago Tribune . Studieförfattarna sa att Times var "den mest lutande i en pro-israelisk riktning" med en partiskhet "som återspeglades ... i dess användning av rubriker, fotografier, grafik, inköpsmetoder och ledarstycken."

".

Israels premiärminister Benjamin Netanyahu avvisade ett förslag om att skriva en artikel för tidningen på grund av bristande objektivitet. Ett stycke där Thomas Friedman kommenterade att beröm som gavs till Netanyahu under ett tal vid den amerikanska kongressen "betaldes av Israels lobby" framkallade en ursäkt och ett förtydligande från dess författare.

Rykte

The Times har utvecklat ett nationellt och internationellt "rykte om grundlighet". Bland journalister är tidningen högt ansedd; en undersökning från 1999 av tidningsredaktörer utförd av Columbia Journalism Review fann att Times var den "bästa" amerikanska tidningen, före The Washington Post , The Wall Street Journal och Los Angeles Times . The Times rankades också som nummer 1 i en 2011 års "kvalitets"-rankning av amerikanska tidningar av Daniel de Vise från The Washington Post ; den objektiva rankningen tog hänsyn till antalet nyligen vunna Pulitzer-priser , cirkulation och upplevd webbplatskvalitet. En rapport från 2012 i WNYC kallade Times "den mest respekterade tidningen i världen."

, säger att nedgången i USA:s allmänhetens förtroende för massmedia kan förklaras (1) av uppkomsten av de polariserade internetdrivna nyheterna; (2) av ett minskat förtroende för amerikanska institutioner mer generellt; och (3) av det faktum att "amerikaner säger att de vill ha noggrannhet och opartiskhet, men undersökningarna tyder på att de flesta av oss faktiskt söker bekräftelse."

Utmärkelser

New York Times har vunnit 132 Pulitzer-priser , fler än någon annan tidning. Priset delas ut för excellens inom journalistik i en rad kategorier.

Den har också, från och med 2014, vunnit tre Peabody Awards och tillsammans fått två. Peabody Awards delas ut för prestationer inom tv, radio och onlinemedia.

Se även

Referenser

Anteckningar

Citat

Vidare läsning

  1. Sandvik, Runa (12 februari 2022). "The New York Times är nu tillgänglig som en Tor Onion Service" . Arkiverad från originalet den 28 oktober 2017
    . Hämtad
    11 mars
    2022
    .